REHBERLİK

REHBERLİK

ADAPTASYON SÜRECİ

18-24 aylıktan itibaren kendi yaşıtları ile oyun oynamak ve iletişime geçmek artık bir tercihten çok gelişim süreci açısından bir gereklilik olmaktadır. Çoğu anne-babanın da fark ettiği üzere; evde yeterli olmamak, çocuğun daha çok karşı çıkma davranışı göstermesi, sinirli bir yapıya bürünmesi ve keyifsizlik ile birbirini takip eden davranışlar artık çocuğun dışarı ile etkileşime ve akran ilişkilerine ihtiyaç duyduğunun göstergesi olmaktadır. Bu durumda gerekli olan çocuğun ihtiyaçlarına cevap verebilen ve uygun eğitim planları ile yetkin öğretmenler eşliğinde, onun yaşına uygun eğitimi alabilmesidir.

Her ne kadar çocuğunuz sizlere daha aktif ve sosyal bir ortam istediğini davranışları ile gösterse de yine annesinden ve evinden yani güven duyduğu ortamından ayrılmak istemez. Tanımadığı insanlar, farklı bir sürü uyarıcıya maruz kalması çocuğun huzursuz olması için yeterlidir. Her ihtiyacını anında karşılayan, kendisi konuşmasa bile ne demek istediğini anlayan ve onu tanıyan insan/insanlar artık onun yanında olmayacaktır. Bu huzursuz olma durumu gayet doğal bir süreç olmak ile birlikte beklenen bir ifadedir.  Asıl bu durumu gözlemediğimiz zaman ortada normal olmayan bir durum olabileceğini sorgularız.

Adaptasyon süreci, aile-çocuk ve okul arasında gelişen üçlü bir ilişki olarak değerlendirilebilir. Bu süreçte dikkat edilmesi gereken konular vardır. Bu unsurlar hem süreci kolaylaştırmak hem de çocuğumuzun alışma sürecinde yanlış bir izlenim edinmemesini sağlamak açısından büyük önem taşır. Bunlar;

1. Evinizde ya da yakın çevrenizde bir değişiklik olmadığından emin olun. Çünkü evde yaşanan değişimler kaygı seviyesini arttıracağından ikinci bir değişiklik olmamasına özen gösterilmesi gerekmektedir. Taşınma, ayrılık, ölüm, ameliyat ve ya kardeşin doğması gibi.

2. Okula başlama süreci başlı başına yeni bir kazanımdır. Buna ek olarak tuvalet eğitimi, sütten kesme gibi alışkanlıkların bıraktırılmaması gerekmektedir.

3. Çocuğunuzu yeni ve bilmediğiniz bir ortama göndermek sizler içinde çok zor ve kaygı uyandırıcı olacaktır. Ancak bu durumu ona hissettirmektense yetkililerle paylaşmak gerekmektedir.

4. Anne ve babanın alınan kararlarda hem fikir olması çok önemlidir. Bu çocuğun hayatında olacak olan ikilemleri önlemeye yardımcı olur.

5. Evinizin yakın çevresindeki okulları tercih ederek yolculuk sırasında yaşanması beklenen zorluklardan çocuğu kurtarmak.

6. Uygulanan programa hakim olmak (Çocuğunuzun o gün yaptıkları bir etkinlikten bahsetmek, onun gün boyu yaptıklarından haberdar olduğunuzu göstermek ona güven verecektir.

7. En önemlisi ise SABIRLI olmaktır.

Çocukların adaptasyon surecinde verebilecekleri tepkileri iki başlık altında toplayabiliriz.

1) Çocuk ilk andan itibaren okula karşı direnç gösterir. Anneden ayrılmak istemez, ayrılırken fiziksel direnç gösterir, ağlar. Bu durumda anne ya da babanın okulda onunla birlikte bir kaç gün zaman geçirmesi çocuğu rahatlatabilir. Bir kaç gün sonra çocuk öğretmenine, arkadaşlarına ve okulun fiziki koşullarına alışkanlık kazanacağından sınıfın dışında, fakat aradığında görebileceği bir alanda bekleyerek çocuk rahatlatılabilir. Genellikle 4-5 gün içinde çocuk artık anne-baba yanında olmadan okulda kalmaya başlayabilir. Bu tedbirlerin yansıra ilk günlerde 1-2 saatle başlayarak her gün sureyi uzatarak okulda kalmalıdır. Ayrıca yemek ve uyku konusunda ısrarcı olunmamalıdır. Çocuğun en temel savunma araçlarından olan bu iki unsur bizler için olumsuz bir geri adıma sebep olabilir. 

2) Çocuk ilk andan itibaren güle oynaya okula gelebilir. Genellikle bu tur tutumların ardından bir kaç gün sonra hiç beklemediğimiz, şiddetli tepkiler gelebilir. Bunun sebebi ise çocuğa okulun bir masal ülkesiymişçesine, övülerek ve abartılarak anlatılmış olması ve gerekli bilgiler verilmeden okula başlatılmış olmasıdır. Bu durumda çocuk okulun hayal dünyasında canlandırdığı gibi bir yer olmadığını, istediği zaman oyun parkından eve gider gibi okuldan çıkıp eve gidilemeyeceğini ve en önemlisi bu eylemi her gün yapması gerektiğini fark ettiğinde aşırı tepkiler gösterebilir. Kısacası çocuk kendini aldatılmış ve güvensiz hisseder. Çocuk bir kaç gün hoplaya zıplaya girdiği okulun kapısından girmek istemez ve aile bu durumda okulda olası bir olumsuzluk aramaya baslar. Eğer bu süreç ailenin kararlılığıyla geçirilebilirse, bir kaç gün sonra çocuk okula olan duygu ve tepkilerinde olumlu yönde gelişme gösterebilir. 

Bu tur adaptasyon sureci tepkilerine sebep olabilecek başka bir sebep de çocuğa o güne dek uygulanan yanlış tutumlardır. Çocuğa okuldan önceki yaşamında gerekli açıklamalar yapılmamış, yanından ayrılırken bilgi vermeksizin kaçarcasına terkedilmiş çocuklar anne-babalarına karşı güvensizlik duygusu içindedirler. Bu tur tutumlarla okul yaşına gelmiş olan çocuğun yeni bir ortam ve koşullar karsısında göstereceği tepki de kuskusuz ki olumsuz olacak ve okula uyum surecini olumsuz yönde etkileyecektir. 

Kısacası anne ve yuvadan ilk ayrılış surecinin sancılı geçmesi kaçınılmazdır. Bu süreçte okuldaki öğretmenle, psikologla mümkün olduğunca çok iletişim içinde olmak, annenin kaygılarını azaltacak dolayısıyla bu rahatlama çocuğumuza da yansıyacaktır. 

PSİKOLOĞUNUZDAN NOTLAR;

    Çocuğunuzun duygusal,zihinsel,davranışsal ve sosyal gelişim özellikleri,kısacası gelişimsel düzeyi  ne olursa olsun göz ardı edilmemesi gereken önemli bilgileri sizlerle paylaşmak istiyorum.

1)Çocuğunuzun kişiliğine saygı duyun.

2)Onunla sürekli konuşun,duygularınızı ona ifade edin.  Çokça sarılıp kucaklayın,sıcak temasınızla ona güven kazandırın.

3)Heyecanları,duyguları ve yapmasını istediğiniz  eylemler için uygun,yapıcı bir şekilde cesaret verin.

4)Onun anlamayacağı cümleler kurmayın.

5)Her olumsuz davranışını -eğer tehlikeye sebep olmuyorsa-  görmemeye çalışın ya da aşırı ve yanlış tepkiler vermeyin.

6)Size göre problem olan davranışını söndürmek için, o davranışın tersi olan gözlemlediğiniz olumlu ufacık davranışlarını abartarak övün.

6)Kaybedeceğinizi hissettiğiniz tartışmalardan ve çatışmalardan uzak durun.

7)Tutumunuzla ilgili asla geri adım atıp otoritenizi zedelemeyin. Ya da geri adım atacağınız eylemlerde bulunmayın.

8)Çocuğunuzla ilgili verdiğiniz kararları tüm detayları düşünerek verin ve verdiğiniz kararlarda tutarlı davranın.

9)Uygulayacağınız tutum ve eğitim ile ilgili yakın çevreyi de  bilgilendirin.

10)Ceza vermeyin. “YAPMA!” demeyin. Yapmasını istemediğiniz davranışlar karşısında açıklayıcı olun. “Nedensiz hayır”lardan uzak durun.

11)Başarıyla tamamlayacağı görevler ve işler seçin, onu hayal kırıklığına uğratmaktan kaçının.

12)Başarı ne kadar küçük olursa olsun,onu işinden dolayı başarısını övün ve beğeninizi bildirin.

13)Günlük yaşamındaki aktivite ve eylemleri mümkün olduğunca aynı sırada yapmaya çalışın. Zamanlama ve sıralama açısından rutine dönüşmüş eylem ve etkinlikler çocuğa güven ve huzur verecek, ilerki yıllarda da planlama yetisi kazanmasına temel oluşturacaktır.

14)İmkanlarınız ölçüsünde eğitim programını ve sistematik aktivitelerini çoğaltın.

15)Uzmanlar  ya da sizin tarafınızdan uygulanacak eğitim programına mümkün olduğu kadar erken başlayın.

16)Eğer çocuğunuzdan bir şeyler  yapmasını istiyorsanız, çocuğa belli araç ve gereçlerle çalışabileceği basit bir alan oluşturun.

17)Yeni faaliyetlerde sizde onunla işin içine girin.

18)Ne yapacağını ve hangi sırada yapacağını bilmesi için monoton bir program uygulayın.

19)Güçlüğe uğramadan   önce müdahale edin. Eylemin başarıyla sonuçlanması  için onu  hertürlü destekleyin.

20)Bir işi bölümlere ayırarak kısa zamanda yapılabilir hale getirin.

21)Açık, uygun ve kısa açıklamalar yapın. Yapılacak işi ve gerekli materyalleri hazır bulundurun, süreci mümkün olduğunca ara vermeden tamamlayın.

22)Otoritenizin ve gücünüzün çocuğunuzun eline geçmesine izin vermeyin

23)İstek ve tercihlerini sorun ki kendini önemli ve değerli hissetsin. Seçebileceği birkaç şık sunarak olası sonuçları anlatın. Verdiği karar en doğrusu olmayabilir. Sonuçla ve sonucun onda

yarattığı duyguyla karşılaşmasına izin verin ki, bir dahaki seferde seçimi için deneyim kazanmış olsun.

24)Onu sevdiğinizi, onun sizin için ne kadar değerli olduğunu sıklıkla sözlü bir şekilde ifade edin.

25)Dokunmaktan asla vazgeçmeyin. Aranızda bir anlaşmazlık olsa bile teninizden alacağı hazzın onun duygu ve eylemlerini olumlulaştırmada  ne kadar etkili olacağını unutmayın

SİZLERE DESTEK VEREBİLMEK İÇİN HER AN YANIBAŞINIZDA OLDUĞUMUZU UNUTMAYIN

                                                                                                                                                                                         

 

SUDOKU İngiliz Kültür Anaokulu Rehberlik Birimi Nasıl Çalışır?

Rehberlik ve Psikolojik Danışma kişinin kendisini ve çevresini tanıması, problem çözme becerilerini kazanması, kendini gerçekleştirmesi, karar verme ve uyum sağlama yeteneğini geliştirmesi, bedensel, bilişsel, duygusal ve sosyal gelişimini sağlıklı olarak gerçekleştirmesi amacıyla uzmanlarca yapılan tüm öğrencilere yönelik profesyonel bir yaklaşım benimsenmektedir.

Sudoku Anaokulunda Rehberlik Servisi’nin en önemli amaçlarından biri de öğrencilerin düzenli gelişim takiplerini yapmak, varsa normal dışı gelişmelerin erkenden tespit edilmesini sağlamak, aileyi bu doğrultuda bilgilendirmek ve yönlendirmek ve öğrenciye okul ortamında mümkün olan desteği sağlamaktır.

Bu doğrultuda;

• Velilere “ÇOCUK TANIMA FORMU” formu doldurtarak, aile-çocuk ilişkisi ve çocuğun özellikleri hakkında ön bilgiye sahip oluruz.

• Gün boyu gözlem odalarında, etkinlik saatlerinde, yemekhanede, branş sınıflarında, uyku odasında kısacası her ortamda gözlemlenirler.  

• Çocuklarımızın bireysel farklılıklarını göz önünde bulundurarak her bir çocuğumuza uygun davranış yaklaşımları bulunulmaktadır.

• Öğretmenlerin sınıf içinde yaşanan olumlu veya olumsuz durumları anekdot formlarıyla kayıt altına tutulması sağlanır.

• Gün içinde çocukların olası problem davranışı ile birebir ilgilenilir ve öğretmene durum karşısında göstermesi gereken tutum ve davranışlar konusunda destek verilir.

• Bilgilendirme amacıyla aileler ile sıkça irtibat kurulur.

• Her ay okulun web sayfası ve facebook sayfasında velileri bilgilendirmek amacıyla yazılan yazılar paylaşılır.

• Her ay belirlenen konular ile velinin bilgilendirilmesi, çocuğu ile ilgili yaş grubu özelliklerine bağlı olarak değişen ve gelişen durumları daha rahat anlamasını sağlamaya yönelik SEMİNER VE SÖYLEŞİLER düzenlenir.

• Öğretmen ve diğer personele hizmet içi eğitim verir.

• Yılda iki kez veliyi çocuğunun gelişimsel düzeyi ve özellikleri hakkında bilgilendirmek amacıyla hazırlanmış GELİŞİM DEĞERLENDİRME FORMLARINI öğretmenlerle birlikte doldurur ve gerekli görüldüğü durumlarda o çocuğa özel değerlendirme raporu hazırlar.

• Gerektiğinde aileyi bilgilendirerek rehberlik bölümünün uygun gördüğü gelişimsel testleri uygular, sonucunu veli ve öğretmen ile paylaşır.

 

To Top ↑